Δασμοί των ΗΠΑ: Οι εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ-Κίνας δημιουργούν προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για την ευρωπαϊκή αγορά παιχνιδιών

Οι πρόσφατες εξελίξεις στο εμπορικό μέτωπο μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας, με την επιβολή νέων ή αυξημένων δασμών σε εισαγόμενα προϊόντα -συμπεριλαμβανομένων των παιχνιδιών-, δημιουργούν εύλογες ανησυχίες και για την ευρωπαϊκή αγορά.

Παρότι οι εν λόγω δασμοί στοχεύουν άμεσα τις διμερείς σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας, η παγκοσμιοποιημένη φύση της βιομηχανίας παιχνιδιών και οι σύνθετες εφοδιαστικές αλυσίδες σημαίνουν πως οι έμμεσες επιπτώσεις στην Ευρώπη μπορεί να είναι αξιοσημείωτες.

1. Μετακινήσεις στην παραγωγή και κόστος
Οι δασμοί ωθούν μεγάλες αμερικανικές εταιρείες να στραφούν σε παραγωγή εκτός Κίνας (π.χ. Βιετνάμ, Ινδία). Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε συμφόρηση παραγωγικής ικανότητας σε τρίτες χώρες, αυξάνοντας το κόστος και για ευρωπαϊκές εταιρείες που προσπαθούν να διαφοροποιήσουν το sourcing τους.

2. Αυξημένος ανταγωνισμός στην Ευρώπη
Καθώς περιορίζεται η πρόσβαση στην αγορά των ΗΠΑ, κάποιες εταιρείες ενδέχεται να στραφούν στην Ευρώπη για να απορροφήσουν τα πλεονάζοντα αποθέματα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πίεση τιμών και σε ένταση του ανταγωνισμού – ειδικά στη μεσαία και χαμηλή κατηγορία τιμών.

3. Licensing & εμπορικές στρατηγικές
Η διανομή διεθνών αδειών ίσως μετατοπιστεί προς την Ευρώπη για να ισοσταθμιστούν οι απώλειες σε άλλες αγορές. Αυτό πιθανόν να οδηγήσει σε αύξηση προωθητικών ενεργειών και exclusive προϊόντων για το ευρωπαϊκό κοινό.

4. Ευκαιρίες για “Made in Europe”
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες με παραγωγή ή συνεργάτες εντός ΕΕ ενδέχεται να ωφεληθούν από τη ζήτηση για προϊόντα ανεξάρτητα από τις εμπορικές συγκρούσεις. Παράλληλα, ενδυναμώνεται η τάση για επαναπατρισμό της παραγωγής (nearshoring).

5. Γενικότερο οικονομικό κλίμα
Η παγκόσμια αναταραχή μπορεί να φέρει αναστολή επενδύσεων, συγκρατημένες παραγγελίες και πιο επιφυλακτική στάση από μεγάλες αλυσίδες λιανικής.

Συμπέρασμα
Η ευρωπαϊκή αγορά παιχνιδιών δεν μένει ανεπηρέαστη. Η στρατηγική ευελιξία, η ενίσχυση της τοπικής παραγωγής και η προσαρμογή στις νέες παγκόσμιες ισορροπίες μπορούν να μετατρέψουν την πρόκληση σε σημαντική ευκαιρία για τις ελληνικές και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις του κλάδου.