Η Ευρωπαϊκή Βιομηχανία Licensing συνεχίζει να ξεπερνά τις επιδόσεις της ευρύτερης οικονομίας

Οι πωλήσεις καταναλωτικών προϊόντων με άδεια χρήσης επώνυμων εμπορικών σημάτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 3,4%, στα 79,3 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας τον πληθωρισμό.

Η έκθεση Brand Licensing Europe ανοίγει σήμερα (7 Οκτωβρίου) τις πύλες της, με νέα δεδομένα από τις Licensing International και Circana που δείχνουν ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία licensing συνεχίζει να υπεραποδίδει έναντι της γενικότερης οικονομίας, επιτυγχάνοντας ανάπτυξη υψηλότερη του πληθωρισμού και ισχυρή καταναλωτική ζήτηση σε πολλές κατηγορίες.

Τα τελευταία στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τα προϊόντα που χρησιμοποιούν το όνομα, το λογότυπο, τους χαρακτήρες ή τα σχέδια άλλων εμπορικών σημάτων, franchises ή πνευματικών δικαιωμάτων αυξήθηκαν κατά 3,4% το 2024, ανεβάζοντας την αξία της ευρωπαϊκής αγοράς brand licensing στα 79,3 δισ. δολάρια.

Η ανάπτυξη καταγράφηκε τόσο στη Δυτική Ευρώπη (+2,9% στα 67,4 δισ. δολάρια) όσο και στην Ανατολική Ευρώπη (+5,9% στα 11,9 δισ. δολάρια).
Στο Ηνωμένο Βασίλειο – τη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη και δεύτερη μετά τη Βόρεια Αμερική – τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 1,7%.

Η Ψυχαγωγία παραμένει η μεγαλύτερη κατηγορία πνευματικής ιδιοκτησίας σε ολόκληρη την Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 53,9% των πωλήσεων, ενώ οι Εταιρικές Μάρκες κατέλαβαν το 25,7% κατά την ίδια περίοδο. Τομείς με εντυπωσιακή ανάπτυξη περιλάμβαναν τα Non-Profit (+48,6%) και τη Μόδα (+11,7%).
Η Γαλλία (+4,8%), η Γερμανία (+4,4%) και η Ιταλία (+2,2%) σημείωσαν επίσης αύξηση, υποστηριζόμενες από ισχυρές επιδόσεις σε κατηγορίες όπως Ηλεκτρονικά, Βιντεοπαιχνίδια, Αθλητικά Είδη και Θεματική Ψυχαγωγία.

Συμπληρώνοντας τα ευρήματα και το θετικό μοτίβο ανάπτυξης, τα νέα δεδομένα της Circana που δημοσιεύονται υπογραμμίζουν τη δυναμική των τομέων των παιχνιδιών και του λιανεμπορίου, όπου οι πωλήσεις προϊόντων με άδεια χρήσης συνεχίζουν να ξεπερνούν την ευρύτερη αγορά. Η αγορά παιχνιδιών των EU5 (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία) αυξήθηκε κατά +7% το 2025, ενώ οι πωλήσεις αδειοδοτημένων παιχνιδιών διπλασίασαν αυτό το ποσοστό με +14%, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 31% του συνόλου των πωλήσεων παιχνιδιών στην Ευρώπη – σχεδόν δύο ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα από το 2024.

Τα τελευταία στοιχεία της Circana αντικατοπτρίζουν τα ευρήματα της Licensing International για ανάπτυξη των πωλήσεων αδειοδοτημένων προϊόντων σε κάθε χώρα, αλλά σημειώνουν εντυπωσιακή άνοδο κυρίως στην Ισπανία και τη Γερμανία, όπου οι πωλήσεις προϊόντων με άδεια χρήσης αυξάνονται τρεις φορές ταχύτερα από τη συνολική αγορά παιχνιδιών. Οι κινητήριες δυνάμεις στην Ευρώπη περιλαμβάνουν κατηγορίες όπως Manga/Anime (+77%) και Επαγγελματικός Αθλητισμός όπως η Formula 1 (+62%), καθώς και προϊόντα συνδεδεμένα με κινηματογραφικές επιτυχίες όπως Minecraft (+63%), Lilo & Stitch (+185%) και Jurassic Park/World (+10%).

«Είμαστε ενθουσιασμένοι που ανοίγουμε την 26η έκδοση του BLE με τόσο θετικά νέα για τον κλάδο μας», σχολίασε η Anna Clarke, Senior Vice President Licensing της Global Licensing Group. «Τα δεδομένα αυτά αποδεικνύουν ότι το licensing όχι μόνο παραμένει ανθεκτικό, αλλά ευδοκιμεί, ξεπερνώντας σταθερά τον πληθωρισμό και δημιουργώντας ευκαιρίες για ιδιοκτήτες brands, λιανοπωλητές και κατασκευαστές. Γι’ αυτό το λόγο η έκθεση αποτελεί το κατεξοχήν σημείο συνάντησης της ευρωπαϊκής βιομηχανίας licensing. Εδώ τα δεδομένα της Circana και της Licensing International “ζωντανεύουν”, καθορίζοντας τις τάσεις και τις συνεργασίες που θα δούμε στα ράφια των καταστημάτων το 2026 και μετά».

Η Maura Regan, πρόεδρος της Licensing International, πρόσθεσε:
«Τα τελευταία μας στοιχεία αποδεικνύουν τη δύναμη και την προσαρμοστικότητα του licensing ακόμη και στα πιο αβέβαια οικονομικά περιβάλλοντα. Η Ευρώπη αποτελεί κινητήρια δύναμη αυτής της ανάπτυξης, καθοδηγούμενη από την εντυπωσιακή ποικιλία πνευματικών ιδιοκτησιών – από την ψυχαγωγία και τη μόδα έως τις εταιρικές μάρκες και τις μη κερδοσκοπικές οργανώσεις – που αγγίζουν τους καταναλωτές. Οι σχέσεις που δημιουργούνται και ενισχύονται σε εκδηλώσεις όπως η Brand Licensing Europe είναι καθοριστικές για τη συνεχή επέκταση της παγκόσμιας βιομηχανίας brand licensing».

Ο Rory Partis, διευθυντής του τομέα παιχνιδιών στο Ηνωμένο Βασίλειο για τη Circana, συμπλήρωσε:
«Η ικανότητα του licensing να συνδέει τους θαυμαστές με τις μάρκες που αγαπούν αποτελεί μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η αγορά παιχνιδιών λειτουργεί ως βαρόμετρο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, και η επιτάχυνση των πωλήσεων αδειοδοτημένων παιχνιδιών σε όλη την Ευρώπη αφηγείται μια ισχυρή ιστορία. Με τις πωλήσεις αυτών των παιχνιδιών να αυξάνονται με διπλάσιο ρυθμό από την υπόλοιπη αγορά, είναι ξεκάθαρο ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να αναζητούν τους χαρακτήρες, τις ιστορίες και τα αθλητικά brands που αγαπούν. Από το anime και τον επαγγελματικό αθλητισμό έως τις κινηματογραφικές επιτυχίες, το licensing τροφοδοτεί την εμπλοκή και την ανάπτυξη σε κάθε κανάλι. Τα ευρήματά μας υπογραμμίζουν γιατί το licensing παραμένει τόσο καθοριστικός μοχλός επιτυχίας στο λιανεμπόριο».

Περισσότερα για την Brand Licensing Europe μπορείτε να διαβάσετε εδώ.