Trading Card Games: Ένα market με συνέχεια και potential
Τα Trading Card Games (TCGs) – τα παιχνίδια στρατηγικής με συλλεκτικές κάρτες – δεν είναι μια απλή μόδα των ’90s που πέρασε. Τρεις δεκαετίες μετά το πρώτο Magic: The Gathering, η αγορά των TCGs ζει μια νέα άνθηση, συνδυάζοντας νοσταλγία, επενδυτική αξία και τη δυναμική της pop κουλτούρας.
Από τις κάρτες Pokemon που καταρρίπτουν ρεκόρ σε δημοπρασίες, μέχρι τα νέα One Piece Card Game και Disney Lorcana που φέρνουν νεανικά κοινά πίσω στα φυσικά καταστήματα, το φαινόμενο των TCGs είναι και πάλι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος – και η Ελλάδα δεν μένει πίσω.
Το σωτήριον έτος 1991, ο ιδιοκτήτης της Wizards of the Coast (μια μικρή εταιρεία εκείνη την εποχή) Peter Adkison έψαχνε μια ιδέα για ένα καινούργιο παιχνίδι. Ο Richard Garfield είχε δημιουργήσει το επιτραπέζιο RoboRally μαζί με τον Mike Davis και προσπαθούσαν να το προωθήσουν, οπότε ο Adkison έκλεισε ένα ραντεβού για να συζητήσουν. Όπως περιγράφει ο ίδιος ο Adkison:
«Ο Ρίτσαρντ μου είπε: «Πες μου μια ιδέα για παιχνίδι — οποιαδήποτε — και θα σχεδιάσω ένα παιχνίδι βασισμένο σ’ αυτήν». Μην το πάρετε λάθος· ο Ρίτσαρντ απέχει πολύ από το να είναι αλαζόνας — στην πραγματικότητα είναι το αντίθετο. Οπότε, παρότι αυτό ακούγεται κάπως υπεροπτικό, το είπε επειδή του άρεσαν οι προκλήσεις. Και τι θα μπορούσε να είναι πιο προκλητικό από το να σχεδιάσεις ένα παιχνίδι βασισμένο σε μια τυχαία ιδέα που μόλις σου πέταξαν; Έτσι του απάντησα ζητώντας να σχεδιάσει ένα παιχνίδι ειδικά για τα συνέδρια παιχνιδιών. Υπέθεσα ότι ένα παιχνίδι με κάρτες θα ήταν ιδανικό, αφού θα έπρεπε να είναι φορητό. Ήθελα επίσης να έχει μια θεματολογία φαντασίας ή επιστημονικής φαντασίας, ώστε να αποτελεί καμβά για όμορφη εικονογράφηση. Πάνω απ’ όλα, ήθελα το παιχνίδι να είναι γρήγορο και συμπαγές, ώστε να μπορεί να παίζεται ενώ κάποιος περιμένει σε ένα συνέδριο. Ο Ρίτσαρντ άκουσε, έγνεψε σκεφτικά, και η συζήτηση προχώρησε σε άλλα θέματα.»
Μετά τη συνάντηση αυτή, επέστρεψα στο Σιάτλ κι ο Μάικ στην Ατλάντα. Ο Ρίτσαρντ έμεινε στην περιοχή για άλλη μια εβδομάδα, οπότε συμφώνησε να έρθει στο Σιάτλ για να παρουσιάσει το RoboRally σε ένα συνέδριο που λεγόταν Dragonflight. Μετά το συνέδριο, τον σύστησα σε έναν στενό φίλο και συνεργάτη μου, τον Κεν ΜακΓκλόθλεν. Τον πήγαμε στο Seattle Center για να κάνει μερικές δουλειές, και περιμέναμε στο πάρκινγκ απέναντι. Καθώς περιμέναμε, ο Ρίτσαρντ είπε: «Θυμάσαι εκείνη την ιδέα για παιχνίδι που περιέγραψες; Λοιπόν, έχω κάτι που ίσως δουλέψει». Και τότε μου περιέγραψε τη βασική ιδέα ενός trading card game — μιας ιδέας που τους επόμενους μήνες θα εξελισσόταν στο Magic: The Gathering.
Όταν μου περιέγραψε το παιχνίδι, ένιωσα μια συγκίνηση που δεν είχα νιώσει από τότε που πρωτοέπαιξα Dungeons & Dragons το 1979. Κυριολεκτικά άρχισα να χοροπηδάω και να φωνάζω από χαρά. Όταν ο Κεν επέστρεψε και άκουσε την ιδέα, ένιωσε την ίδια έξαψη. Αργότερα, αφού αφήσαμε τον Ρίτσαρντ, ο Κεν είπε κάτι που αποδείχτηκε υποτιμητικό σε σχέση με την πραγματικότητα: «Ξέρεις, αυτό το παιχνίδι μπορεί να βγάλει ένα εκατομμύριο δολάρια. Ίσως και δύο.»»
Η επιτυχία του ήταν άμεση. Από την κυκλοφορία του το 1993 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90, το Magic είχε δημιουργήσει μια νέα βιομηχανία αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, και οι λέξεις “booster pack” και “deck building” έγιναν κομμάτι της παγκόσμιας ποπ κουλτούρας των gamers. Ακολούθησαν δεκάδες μιμητές: Star Wars CCG, Yu-Gi-Oh!, Pokemon Trading Card Game, Legend of the Five Rings, Vampire: The Eternal Struggle, World of Warcraft, Lord of the Rings, A Game of Thrones και άλλα. Όμως, δύο τίτλοι κυριάρχησαν μακροπρόθεσμα:
• Το Magic: The Gathering, που παραμένει το πιο «σοβαρό» και στρατηγικά βαθύ παιχνίδι της κατηγορίας.
• Το Pokemon TCG, που εξελίχθηκε σε μαζικό φαινόμενο, συνδέοντας συλλεκτικότητα, παιδικό κοινό και επενδυτές.

Σήμερα, σύμφωνα με διεθνείς εταιρείες έρευνας αγοράς, η παγκόσμια αγορά συλλεκτικών καρτών ξεπερνά τα 7,8 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2025, με το Pokemon να κατέχει το 40% περίπου της πίτας και το Magic γύρω στο 30%. Με CAGR περί τα 7,9% ετησίως, ο αριθμός αυτός πιστεύεται πως θα φτάσει τα 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2030.
Η δεκαετία που διανύουμε έφερε στα TCGs έναν συνδυασμό συλλεκτικού πυρετού, e-commerce ωριμότητας και οργανωμένου παιχνιδιού (OP) με συνεχή ροή events. Ο σκληρός πυρήνας του κλάδου παραμένει το τρίο Pokemon – Magic: The Gathering – Yu-Gi-Oh!, στο οποίο από το 2022-25 προστέθηκε δυναμικά το One Piece Card Game της Bandai και το Disney Lorcana της Ravensburger.
Η οικονομία των TCGs – συλλεκτικότητα, grading και επενδύσεις
Τα TCGs έχουν πλέον εισέλθει και στον κόσμο των επενδύσεων. Εταιρείες όπως η PSA και η Beckett προσφέρουν υπηρεσίες grading, δηλαδή αξιολόγησης και πιστοποίησης καρτών, μετατρέποντας ένα hobby σε επενδυτικό εργαλείο. Στην Ελλάδα, αρκετοί συλλέκτες στέλνουν πλέον τις κάρτες τους για πιστοποίηση στις ΗΠΑ, ενώ έχουν εμφανιστεί και τοπικοί διαμεσολαβητές.
Οι δημοπρασίες μέσω eBay, CardMarket και Whatnot έχουν εκτοξεύσει την αξία σπάνιων καρτών. Οι πρώτες εκδόσεις του Pokemon Base Set ή οι παλιές Dual Lands του Magic πωλούνται πλέον σε τιμές χιλιάδων ευρώ. Μία Black Lotus από την πρώτη (Alpha) έκδοση του Magic: The Gathering με αξιολόγηση ποιότητας 7/10 κοστίζει σήμερα γύρω στις 55.000 δολάρια. Μετά την πανδημία, η τιμή μιας κάρτας Charizard πρώτης έκδοσης του Pokemon άγγιξε τις 400.000 δολάρια.
Στην Ελλάδα, η δευτερογενής αγορά (ιδιώτες, Facebook groups, Cardmarket) κινείται με όλο και μεγαλύτερη επαγγελματικότητα. Πολλοί μικροέμποροι έχουν μετατρέψει τη συλλογή τους σε παράλληλο εισόδημα. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν: «Η αγορά είναι ευμετάβλητη. Όπως σε κάθε συλλεκτικό αντικείμενο, η αξία εξαρτάται από τη σπανιότητα, τη ζήτηση και τη συναισθηματική φόρτιση του κοινού.»
Παρά την έκρηξη των ψηφιακών παιχνιδιών, τα TCGs όχι μόνο επέζησαν στην digital era, αλλά προσαρμόστηκαν. Το Magic: The Gathering Arena, το Pokemon TCG Live, το Yu-Gi-Oh! Master Duel και πιο πρόσφατα το Hearthstone της Blizzard έφεραν τη λογική των καρτών στις οθόνες. Όμως, η φυσική μορφή παραμένει κυρίαρχη. Ο συλλέκτης θέλει να αγγίξει την κάρτα, να την προστατεύσει με sleeve, να τη δείξει. Το «άρωμα» του χάρτινου booster pack, η αίσθηση του σπάνιου pull, είναι εμπειρία που δεν αντικαθίσταται από pixels.

Το φαινόμενο Pokemon
Κανένα brand δεν έχει συνδυάσει το παιδικό όνειρο με την ενήλικη επένδυση όσο το Pokemon TCG. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε το 1996 από την Media Factory στην Ιαπωνία και το 1999 στις ΗΠΑ, από την Wizards of the Coast. Σήμερα, ανήκει στην Pokemon Company International και αποτελεί τη μεγαλύτερη TCG επιτυχία όλων των εποχών, με πάνω από 75 δισεκατομμύρια κάρτες να έχουν εκτυπωθεί παγκοσμίως, ενώ στην τρέχουσα χρήση η The Pokemon Company ανακοίνωσε 10,2 δισ. κάρτες που παρήχθησαν για το οικονομικό έτος Απρίλιος 2024 – Μάρτιος 2025.
Στην Ελλάδα, η άνοδος των Pokemon καρτών πήρε νέα ώθηση την περίοδο 2020–2022, όταν οι influencers και οι συλλέκτες άρχισαν να ανοίγουν booster boxes live στο YouTube και στο TikTok. Η πανδημία αναβίωσε τη νοσταλγία των παιδιών του 2000 που τώρα είχαν εισόδημα για να αγοράσουν τις κάρτες που τότε δεν μπορούσαν. Το αποτέλεσμα: αυξημένη ζήτηση, περιορισμένα αποθέματα και, για ένα διάστημα, άδειες προθήκες σε πολλά καταστήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Πολλά εξειδικευμένα μαγαζιά έγιναν κέντρα αυτής της νέας “Pokémania”. Στα τουρνουά, στα League Cups και στις Pre-release events βλέπει κανείς πλέον παιδιά 10 ετών να παίζουν δίπλα σε 30άρηδες συλλέκτες.
Η αγορά κινείται σε δύο ταχύτητες:
• το gameplay, με επίσημα πρωταθλήματα και τοπικές συναντήσεις·
• τη συλλεκτικότητα, με graded κάρτες, σφραγισμένα προϊόντα και επενδυτική λογική.
Magic: Το διαχρονικό παιχνίδι των “σοβαρών” παικτών

Αν το Pokemon είναι η καρδιά του μαζικού κοινού, το Magic: The Gathering είναι το “πανεπιστήμιο” των TCGs. Με πάνω από 30.000 διαφορετικές κάρτες και ένα πολύπλοκο σύστημα κανόνων, το Magic έχει μετατραπεί σε οικοσύστημα επαγγελματιών παικτών, επενδυτών και συλλεκτών. Η Wizards of the Coast (θυγατρική της Hasbro) σημειώνει ετήσια έσοδα άνω του 1,1 δισ. δολαρίων μόνο από το Magic, καθιστώντας το το πιο επιτυχημένο επιτραπέζιο παιχνίδι ενηλίκων όλων των εποχών.
Στην Ελλάδα, το Magic έχει σταθερή, ώριμη κοινότητα. Τουρνουά διεξάγονται εβδομαδιαία σε συνεργασία με καταστήματα. Οι Έλληνες παίκτες ταξιδεύουν τακτικά σε διεθνείς αγώνες, ενώ υπάρχει και ελληνική παρουσία στο Pro Tour. Αν και το ενδιαφέρον των νέων παικτών έχει μειωθεί σε σχέση με την εποχή 2010–2015, το παιχνίδι εξακολουθεί να αποτελεί «θεμέλιο λίθο» για τα καταστήματα χόμπι, λόγω της σταθερής βάσης πιστών παικτών.
Οι άλλοι μεγάλοι: Yu-Gi-Oh!, One Piece, Lorcana και Flesh & Blood
Η αγορά TCG είναι σήμερα πιο πολυσχιδής από ποτέ. Το Yu-Gi-Oh! της Konami, βασισμένο στο διάσημο manga/anime, παραμένει ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ελλάδα, ειδικά σε εφήβους. Οι τιμές των καρτών είναι πιο προσιτές από το Magic, ενώ η Konami υποστηρίζει ενεργά επίσημα τουρνουά στην Ελλάδα μέσω συνεργατών διανομής.
Το 2023 έκανε την εμφάνισή του και το One Piece Card Game της Bandai, με τεράστια επιτυχία στην Ασία και ραγδαία εξάπλωση στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα, η ζήτηση ξεπέρασε τις προβλέψεις, με το προϊόν να εξαντλείται σε λίγες μέρες μετά από κάθε κυκλοφορία. Παράλληλα, η Disney μπήκε στο παιχνίδι με το Lorcana, που αναπτύχθηκε από τη Ravensburger. Συνδυάζει τη μαγεία της Disney με το στυλ του Magic και θεωρείται το μεγαλύτερο νέο brand του 2024 στον χώρο των TCGs.
Τέλος, το Flesh and Blood, ένα ανεξάρτητο TCG από τη Νέα Ζηλανδία, έχει κερδίσει σεβασμό στους κύκλους των hardcore παικτών για τη βαθιά στρατηγική του. Αν και στην Ελλάδα το κοινό του είναι συγκριτικά μικρό, επεκτείνεται αργά αλλά σταθερά και συγκρατεί ένα αρκετά πιστό κοινό.
Riftbound: League of Legends Trading Card Game
Το παιχνίδι καρτών της Riot Games με τίτλο Riftbound: League of Legends TCG ανακοίνωσε επίσημα κυκλοφορία το φθινόπωρο του 2025 και αναμένεται τον Νοέμβριο και στη χώρα μας, αν και ορισμένα καταστήματα έχουν αναφέρει καθυστερήσεις με τις προπαραγγελίες τους.
Κάποια βασικά σημεία:
• Το σετ εκκίνησης ονομάζεται Origins και περιλαμβάνει 298 κάρτες, συν 79 overnumbered (non-tournament legal και alternate art).
• Υποστηρίζει μορφές παιχνιδιού 1v1, αλλά επίσης 2v2 και free-for-all (4 παίκτες).
• Περιλαμβάνονται χαρακτήρες (champions) από το παιχνίδι LoL (League of Legends), όπως η Jinx, ο Lee Sin, ο Viktor κ.ά.
• Προϊόντα όπως pre-constructed decks, booster packs και starter sets (π.χ. “Proving Grounds”) είναι διαθέσιμα.
Έτσι, για τους συλλέκτες και τους παίκτες TCG, το Riftbound είναι αρκετά ενδιαφέρον: συνδυάζει το γνωστό «σύμπαν» του LoL με την μορφή παιχνιδιού καρτών.
Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες νέες κυκλοφορίες TCGs, η ελληνική αγορά έχει ήδη δείξει ενδιαφέρον — αν και η πλήρης διανομή και το οργανωμένο «support» (τουρνουά, ελληνικές εκδόσεις, τοπικά events) βρίσκονται σε πρώτο στάδιο. Ήδη πολλά καταστήματα του χώρου έχουν κάνει προπαραγγελίες, ενώ έχει δημιουργηθεί ελληνική ομάδα / κοινότητα στο Facebook με τίτλο “Riftbound Greece”, όπου οι παίκτες / συλλέκτες μοιράζονται πληροφορίες για release-date, εισαγωγή, availability.
Οι τάσεις του 2025 – Νέα brands, νέα γενιά παικτών
Η επόμενη μέρα των TCGs στην Ελλάδα και διεθνώς διαμορφώνεται από τρεις βασικές τάσεις:
• Επανεκκίνηση των συλλογών: Πολλοί ενήλικες επιστρέφουν στις κάρτες που είχαν στην παιδική τους ηλικία, ξοδεύοντας σημαντικά ποσά για να «ξαναφτιάξουν» τα παλιά τους deck. Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται από τα social media, όπου το unboxing έχει γίνει δημοφιλές θέαμα.
• Συνεργασίες με brands και franchises: Το Magic συνεργάστηκε με Lord of the Rings, Doctor Who και Fallout, ενώ το Pokemon κάνει collabs με σχεδιαστές μόδας όπως ο Balmain. Αυτές οι συνέργειες φέρνουν νέες κατηγορίες συλλεκτών — όχι απαραίτητα gamers.
• Η άνοδος του hybrid gaming: Η διασύνδεση φυσικού και ψηφιακού προϊόντος (μέσω QR codes, AR εφαρμογών ή NFTs) αρχίζει να γίνεται στάνταρ. Το Pokemon TCG Live και το Disney Lorcana Online δείχνουν την κατεύθυνση.
Η πρόκληση των ελληνικών καταστημάτων και το μέλλον της αγοράς
Η αγορά TCG στην Ελλάδα παραμένει εξειδικευμένη και απαιτητική. Τα καταστήματα καλούνται να συνδυάσουν διανομή προϊόντων υψηλής ζήτησης με περιορισμένες ποσότητες, οργάνωση events και τουρνουά, και παράλληλα να αντιμετωπίσουν τις χαμηλές περιθωριοποιήσεις κέρδους.
Η πρόκληση για το μέλλον είναι η ισορροπία ανάμεσα στο παιχνίδι και στην επένδυση. Όσο τα TCGs αποκτούν αξία, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος της κερδοσκοπίας. Ήδη, εταιρείες όπως η Hasbro και η Pokemon Company προσπαθούν να διαχωρίσουν τη συλλεκτικότητα από τη «φούσκα» των επενδυτών. Η Wizards of the Coast ανακοίνωσε αυστηρότερο έλεγχο διανομής και μικρότερες ποσότητες ανά κατάστημα, ώστε να αποφευχθεί η τεχνητή έλλειψη και το scalping. Στην Ελλάδα, οι έμποροι και οι παίκτες δείχνουν να επιλέγουν τη «χρυσή τομή»: τα TCGs είναι πρώτα απ’ όλα παιχνίδια, κι έπειτα συλλογές.
Μια αγορά που δεν παλιώνει ποτέ
Η ηλικιακή σύνθεση έχει αλλάξει. Παλαιότερα, οι περισσότεροι παίκτες TCG ήταν άνδρες 20–35 ετών. Σήμερα, ένα σημαντικό ποσοστό νέων παικτών είναι παιδιά 8–14 ετών, που έρχονται μέσω του Pokemon, αλλά παραμένουν για το κοινωνικό στοιχείο και τη στρατηγική. Παράλληλα, οι γυναίκες παίκτριες αυξάνονται, κυρίως στα Lorcana και Pokemon League.
Τα σχολεία και οι σύλλογοι έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν την εκπαιδευτική αξία αυτών των παιχνιδιών — μαθηματική σκέψη, στρατηγική, διαχείριση πόρων, κοινωνική αλληλεπίδραση. Ορισμένα ιδιωτικά σχολεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη φιλοξενούν πλέον «TCG clubs» ως εξωσχολική δραστηριότητα.
Τριάντα χρόνια μετά τη γέννηση του Magic: The Gathering, τα Trading Card Games αποδεικνύουν πως το χαρτί μπορεί ακόμα να μαγέψει σε έναν ψηφιακό κόσμο. Η Ελλάδα αποτελεί ενεργό μέρος αυτής της παγκόσμιας σκηνής και ζει τη δική της «δεύτερη άνοιξη» του συλλεκτικού παιχνιδιού.
Κι όπως όλα δείχνουν, αυτή τη φορά το παιχνίδι μόλις άρχισε.
Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΑΠΑΤΗΣ ΓΙΑ ΤΑ TRADING CARD GAMES
Ο CEO του eFantasy.gr Θεόδωρος Λιαπάτης (φωτό) μας δήλωσε τα ακόλουθα σχετικά με τα trading card games:
«Η παγκόσμια αγορά των Trading Card Games (TCG) βρίσκεται σε φάση εκρηκτικής ανάπτυξης. Το 2024 αποτιμάται σε περίπου 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια και εκτιμάται ότι μέχρι το 2034 θα υπερβεί τα 15 δισεκατομμύρια, με σταθερό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σχεδόν 8%. Η αναβίωση του ενδιαφέροντος από συλλέκτες, η αίσθηση νοσταλγίας και η δευτερογενής αγορά σπάνιων καρτών δημιουργούν δυναμική που υπερβαίνει τα στενά όρια του παιχνιδιού. Παράλληλα, η εισαγωγή ψηφιακών και υβριδικών μορφών παιχνιδιού διευρύνει το κοινό, φέρνοντας τα TCG πιο κοντά τόσο στη νέα γενιά όσο και σε παλαιότερους λάτρεις.
Κυρίαρχα brands διεθνώς παραμένουν το Magic: The Gathering, το Pokemon TCG και το Yu-Gi-Oh!, με σταθερές κοινότητες παικτών και συλλεκτών. Την τελευταία τριετία, όμως, έχουν αναδειχθεί νέοι τίτλοι που προσελκύουν έντονο ενδιαφέρον, όπως το Flesh and Blood, το Disney Lorcana, καθώς και παιχνίδια βασισμένα σε δημοφιλή anime όπως το One Piece Card Game και το Digimon. Η προοπτική είναι σαφής: τίτλοι που συνδυάζουν δυνατά franchises, προσβασιμότητα σε νέους παίκτες και καλά οργανωμένο αγωνιστικό κομμάτι είναι εκείνοι που θα κερδίσουν περισσότερο έδαφος.
Στην Ελλάδα, η αγορά ακολουθεί τις διεθνείς τάσεις με τα τρία μεγάλα ονόματα – Pokemon, Yu-Gi-Oh! και Magic – να έχουν τον πρώτο λόγο. Η παρουσία εξειδικευμένων καταστημάτων και η διοργάνωση τοπικών τουρνουά κρατούν ζωντανή την κοινότητα. Ωστόσο, η περιορισμένη διανομή, το υψηλότερο κόστος εισαγωγής και η συγκέντρωση της δραστηριότητας κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αποτελούν εμπόδια για την περαιτέρω εξάπλωση. Παρά τις προκλήσεις, η ελληνική κοινότητα συλλεκτών και παικτών δείχνει ζωντάνια και προσήλωση.
Όσο για το μέλλον, οι τάσεις δείχνουν προς μια ολοένα πιο ψηφιακή και υβριδική εμπειρία, με εφαρμογές που θα συνοδεύουν τις φυσικές κάρτες και δευτερογενείς αγορές που θα προσφέρουν ασφάλεια στις συναλλαγές. Το Pokemon TCG φαίνεται ότι θα συνεχίσει να ηγείται, ενώ το Disney Lorcana και το Flesh and Blood αναμένονται να αυξήσουν θεαματικά το μερίδιό τους. Εφόσον η τοπική αγορά ενισχυθεί με περισσότερες δομές και events, η Ελλάδα μπορεί να ακολουθήσει ακόμη πιο στενά τη διεθνή άνθηση, καθιστώντας τα TCG ένα από τα πιο ζωντανά και αναπτυσσόμενα κομμάτια της geek και συλλεκτικής κουλτούρας.»








