Κάισσα: Η Ελληνική Αυτοκρατορία του Επιτραπέζιου, των RPG και των Card Games

Η ιστορία της Κάισσα ξεκινά τη δεκαετία του 1980, όταν η ελληνική αγορά παιχνιδιών διέθετε ελάχιστες επιλογές για εκείνους που αναζητούσαν κάτι περισσότερο από τα παραδοσιακά «Monopoly» ή «Stratego».

Η εταιρεία Κάισσα ιδρύθηκε το 1985 από μια παρέα σκακιστών και στα πρώτα της βήματα ασχολιόταν μονάχα με τον συγκεκριμένο χώρο. Φέτος γιορτάζει τα 40 χρόνια από το ξεκίνημά της.

Δεν πέρασε πολύς χρόνος από την ίδρυσή της και η Κάισσα έκανε τα βήματα που έμελλε να την καθιερώσουν στο χώρο του gaming. Αρχικά, έφερε στην ελληνική αγορά γνωστά RPG βιβλία όπως το Dungeons & Dragons, στην πρωτότυπη έκδοσή τους. Η απήχηση υπήρξε αργή αλλά σταθερή. Καθώς η παγκόσμια κουλτούρα των RPG και card games άρχισε να επεκτείνεται τη δεκαετία του 1990, η Κάισσα άρχισε να αποκτά δυναμική, εμπλουτίζοντας τον κατάλογό της με δεκάδες νέα επιτραπέζια, συλλεκτικά παιχνίδια καρτών (TCGs) και βιβλία κανόνων.

Σημαντικοί σταθμοί στην πορεία της Κάισσα ήταν η έλευση του πρώτου παιχνιδιού με συλλεκτικές κάρτες, Magic: The Gathering, το 1993, το οποίο η εταιρεία αγκάλιασε αμέσως συνειδητοποιώντας την τεράστια δυναμική που επρόκειτο να αναπτύξει, η διανομή του Pokemon TCG που κυκλοφόρησε το 2000, τα πρώτα επιτραπέζια «Κάισσα» μεταφρασμένα στα ελληνικά το 2001 (η επιτυχία τους ώθησε την εταιρεία να φτάσει σε ρυθμό 20 και πλέον μεταφρασμένων νέων τίτλων ανά έτος) και η πρώτη μετάφραση βασικού βιβλίου του D&D στα ελληνικά (Βιβλίο του Παίκτη – Player’s Handbook) τον Δεκέμβριο του 2002.

kaissa - 2Τα επιτραπέζια της Κάισσα

Ο εκδοτικός κατάλογος της Κάισσα σήμερα αριθμεί εκατοντάδες τίτλους, με μεταφράσεις δημοφιλών παιχνιδιών όπως τα Catan, Carcassonne, Ticket to Ride, καθώς και πρωτότυπες ελληνικές παραγωγές. Η επιτυχία της βασίζεται τόσο στην ποικιλία και εξειδίκευση, αφού οι τίτλοι της καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα από οικογενειακά και party games έως hardcore RPGs, όσο και στην υποστήριξη των gaming κοινοτήτων, μια και η εταιρεία επένδυσε νωρίς στη δημιουργία events, τουρνουά και οργανωμένων συναντήσεων.

Ο κατάλογος των επιτραπέζιων Κάισσα για την περίοδο 2024-2025 βρίσκεται αναρτημένος εδώ με ξεχωριστές υποκατηγορίες για οικογενειακά παιχνίδια, παρέας, light strategy, παιχνίδια στρατηγικής και βιβλιοπαιχνίδια.

Ως προς την υποστήριξη όλων αυτών των τίτλων, η Κάισσα διαθέτει πολύ δυνατά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από τα οποία προβάλλονται τα προϊόντα της, ενώ τα συνεργαζόμενα καταστήματα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το έτοιμο content και στα δικά τους social media ή να το κάνουν embed στο site τους. Στο κανάλι του YouTube θα βρει κανείς με ευχάριστο και συμπαγή τρόπο, την περιγραφή των παιχνιδιών και το πώς μπορούν να παιχτούν, σε απλά και κατανοητά βήματα.

Μέσω δωροθεσιών, η Κάισσα υποστηρίζει τα τουρνουά επιτραπεζίων της σε καταστήματα, ειδικά σε παιχνίδια που μπορούν να προσελκύσουν εύκολα και νέα άτομα στον χώρο διευρύνοντας το παικτικό κοινό, όπως π.χ. Dobble, Jungle Speed, Ubongo, Tacocat κ.λπ. Δεν λείπουν όμως και οι δωροθεσίες σε περιπτώσεις τουρνουά σε δυσκολότερα και πιο βαριά παιχνίδια που έχουν ήδη ένα φανατικό κοινό.

Πρωταγωνιστής στην αγορά των RPG

Η Κάισσα αποτέλεσε καταλύτη για την εξάπλωση του Dungeons & Dragons και άλλων RPG συστημάτων στην Ελλάδα. Οργανώνοντας συνεδρίες, συμμετέχοντας σε φεστιβάλ (όπως AthensCon, Comicdom κ.ά.) και παρέχοντας μεταφρασμένο υλικό, η εταιρεία διαμόρφωσε μια σταθερή βάση παικτών.

Η μετάφραση στο παρελθόν (τρίτη έκδοση) και η διανομή των βιβλίων Player’s Handbook, Dungeon Master’s Guide, Monster Manual, καθώς και η στήριξη της 5ης έκδοσης (5e) βοήθησε στο να ανανεωθεί το ενδιαφέρον. Σε συνεργασία με τη Wizards of the Coast, σκοπός είναι να ενθαρρυνθούν πρωτίστως οι εκδηλώσεις που στοχεύουν στο να κάνει ο κόσμος που δεν έχει ασχοληθεί ξανά την πρώτη του επαφή με το παιχνίδι, ξεπερνώντας τη φοβία της εισόδου σε έναν εδραιωμένο χώρο όπου ήδη υπάρχουν «γνώστες». Η λογική εδώ είναι να περάσει το μήνυμα «Είναι ανοιχτό, είναι για εσάς, είναι για ανθρώπους που δεν έχουν ξαναπαίξει, θα σας πάμε βήμα-βήμα».

Μέσα στα σχέδια της εταιρείας για το 2026, είναι να γίνουν κάποιες συνεργασίες ώστε να υπάρξει και πρωτογενές υλικό στα social media για το πώς παίζεται το D&D με ανθρώπους που είναι αναγνωρίσιμοι στο ελληνικό κοινό, έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεπεράσουν αυτό το πρώτο στάδιο του δισταγμού τους.

Η άνθηση των trading card games και των collectibles

Αναπόσπαστο κομμάτι του DNA της Κάισσα είναι και τα trading card games:
• Yu-Gi-Oh! και Pokémon TCG: Με επίσημα τουρνουά, league nights και προωθητικές ενέργειες, τα παιχνίδια διέπρεψαν στο χώρο τους.
• Magic: The Gathering: Η εταιρεία υπήρξε από τους πρώτους επίσημους Wizards Play Network (WPN) Retailers στην Ελλάδα.

Η Κάισσα, εκτός των άλλων, διοργανώνει και σεμινάρια κανόνων, ενισχύοντας και υποστηρίζοντας την κοινότητα συλλεκτικών παιχνιδιών καρτών.

Η εταιρεία πιστεύει ότι σίγουρα το Pokémon θα συνεχίσει να εξελίσσεται διότι έχει πλέον δημιουργηθεί και ένα σεβαστό κοινό στο κομμάτι του οργανωμένου παιχνιδιού. Το Magic έχει πάντα το δικό του κοινό και, μέσω της προσέγγισης άλλων δημοφιλών IPs όπως Lord of the Rings, Doctor Who, Jurassic Park, Fallout κ.λπ. το διευρύνει ακόμα περισσότερο. Τα στελέχη της εταιρείας εκτιμούν πως το τελευταίο διάστημα και η Konami με το Yu-Gi-Oh έχει αρχίσει και δραστηριοποιείται στο να πραγματοποιήσει ένα δυναμικό comeback στον χώρο.

Η Κάισσα έχει εισέλθει και στην αγορά των blind boxes, φέρνοντας τα Mighty Jaxx για τα οποία έχει τη διανομή σε Ελλάδα και Κύπρο, καθένα από τα οποία περιέχει τυχαία μια φιγούρα από διάφορες θεματολογίες όπως π.χ. Hello Kitty, One Piece, Μπομπ Σφουγγαράκης κ.λπ.

Outdoor marketing και άλλοι τρόποι προώθησης των προϊόντων

Η εταιρεία δίνει βαρύτητα και στο outdoor marketing, όντας διαδραστική με το κοινό σε μεγάλες εκθέσεις και συνέδρια όπως π.χ. η Έκθεση Βιβλίου, όπου δείχνει στον κόσμο πώς παίζονται επιτραπέζια και card games. Επίσης προωθεί τα προϊόντα της μέσω διαφημιστικών καταχωρήσεων σε λεωφορεία και στάσεις μετρό, και μάλιστα πέρυσι τα Χριστούγεννα είχε «ντύσει» έναν ολόκληρο συρμό μετρό με επιτραπέζιά της. Σειρά τώρα έχει πάρει και η Θεσσαλονίκη, όπου και εδώ η Κάισσα στοχεύει στο να αποκτήσει σημαντική παρουσία στην καθημερινότητα της πόλης, μέσω πόστερ που θα τοποθετηθούν σε λεωφορεία και σε στάσεις λεωφορείων.

Η Κάισσα επίσης υλοποιεί και τηλεοπτική διαφήμιση για τα επιτραπέζια παιχνίδια της και το Pokemon, κινηματογραφικά σποτάκια για τα επιτραπέζια, διαφήμιση στο TikTok για τα Pokemon, καθώς και influencer marketing π.χ. με τον Ζήση Ρούμπο ή τον NeverLander.

Συγκριτικά πλεονεκτήματα

Ας περάσουμε όμως να δούμε ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κάισσα έναντι του ανταγωνισμού:
• Εξειδικευμένο B2B e-shop, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των πελατών χονδρικής, με μεγάλη και σωστή κατηγοριοποίηση και δυνατότητα προπαραγγελιών
• Συνεργασίες με designers & εκδότες από το εξωτερικό
• Ενεργός συμμετοχή στα social media, με πολλές βιντεοπαρουσιάσεις στο YouTube (καθώς επίσης και εδώ για πιο ανέμελη παρέα), αλλά και στο TikTok. Φυσικά δεν λείπει η παρουσία στο Facebook και το Instagram.

Οι πελάτες λιανικής της Κάισσα με τους οποίους μιλήσαμε για τις ανάγκες αυτής της παρουσίασης, μας εμπιστεύθηκαν, με τη σειρά τους, ορισμένους από τους λόγους για τους οποίους προτιμούν τα συγκεκριμένα καταστήματα: Η πολυετής και συνεχής παρουσία του brand Κάισσα σε συνδυασμό με το υψηλό reputation συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα στους βασικότερους λόγους, μια και αποτελεί εγγύηση στο χώρο των role playing, trading card και board games. Επιπλέον, αναφέρεται συχνά το γεγονός ότι εργαζόμενοι στα καταστήματα της εταιρείας είναι παράλληλα οι ίδιοι gamers και μάλιστα πολλοί εξ αυτών αποτελούν γνωστά και διακεκριμένα μέλη του gaming community και διοργανωτές ποικίλων εκδηλώσεων.

Πιστώνονται ως ιδιαίτερα σημαντικές η ποιότητα των προϊόντων, η επιμελής μετάφραση στους κανόνες των παιχνιδιών, αλλά και η συχνή επαφή με το brand μέσω των τουρνουά που διοργανώνονται.

Κάισσα και Βιωσιμότητα

Η Κάισσα εφαρμόζει περιβαλλοντολογική πολιτική για την υλοποίηση της οποίας παρέχει όλους τους δυνατούς απαιτούμενους πόρους. Καθορίζει περιβαλλοντολογικούς στόχους και παρακολουθεί συνεχώς τις επιπτώσεις των δραστηριοτήτων της στο περιβάλλον λαμβάνοντας τα απαραίτητα μέτρα με κύριο στόχο την ευημερία και εξέλιξη του ανθρώπου σε αρμονία με τη φύση.

Η εταιρεία, πιστή στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελληνικής Νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος, διατηρεί χρόνια συμφωνία με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης ΑΕ για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών.

Πωλήσεις και δυναμική των προϊόντων

Σκοπός της εταιρείας είναι να εμπορεύεται προϊόντα με διαχρονική αξία, που θα παραμείνουν για αρκετό καιρό στα ράφια των καταστημάτων και δεν θα αντικατασταθούν απλώς από τα επόμενα. Για αυτό δίνει μεγάλη βαρύτητα σε family oriented games τα οποία, εκ των πραγμάτων, έχουν και μεγαλύτερες πωλήσεις όπως τα Dixit, Codenames, Κατάν, Ubongo, Jungle Speed, Dobble τα οποία βρίσκονται στην κορυφή του εμπορικού ενδιαφέροντος. Τα στελέχη της Κάισσα θεωρούν πως τα 10.000 κομμάτια το χρόνο αποτελούν ένδειξη ενός κερδοφόρου επιτραπεζίου που αρέσει στον κόσμο. Το επιθυμητό είναι οι τίτλοι τους να αγγίζουν και να ξεπερνούν σταθερά τέτοια νούμερα ανά έτος και όχι να κάνουν ένα ξαφνικό «μπαμ» και μετά να εξαφανίζονται από το προσκήνιο. Αντίστοιχα έσοδα με αυτά των επιτραπεζίων αφήνει στην εταιρεία το Pokémon, που είναι το δημοφιλέστερο από τα trading card games τα οποία προωθούνται.

Μια αγορά σε εξέλιξη

Η Κάισσα σίγουρα αποτελεί έναν σημαντικό φορέα ανάπτυξης της ελληνικής gaming σκηνής και πρεσβευτή της ελληνικής δημιουργικότητας σε διεθνές επίπεδο. Ο επί σειρά ετών διοργανωτής εκδηλώσεων και στέλεχος της εταιρείας Μίλτος Κύρκος, έφτασε μέχρι το σημείο να εκλεγεί ευρωβουλευτής.

Η επένδυση στη γνώση, στην κοινότητα και στο περιεχόμενο είναι η συνταγή της επιτυχίας της – και όλα δείχνουν πως η Κάισσα θα συνεχίζει να παίζει για καιρό ακόμα τον ρόλο του στρατηγού στην εγχώρια αγορά.