Αγορά παιχνιδιών: Τι μπορεί να συμβάλει στην αύξηση των πωλήσεων κατά τη διάρκεια του έτους
Η Emilie Erktan, senior account manager της γνωστής εταιρείας αναλύσεων Circana, εξετάζει τις κατηγορίες που αυτή τη στιγμή ενισχύουν τη συνολική αγορά παιχνιδιών στο Ηνωμένο Βασίλειο και αναλύει τι άλλο μπορεί να συμβάλει στην αύξηση των πωλήσεων κατά τη διάρκεια του έτους.

Η αγορά παιχνιδιών στο Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησε θετικά το 2025, με τις πωλήσεις να παρουσιάζουν αύξηση +7% σε αξία και +3% σε τεμάχια κατά τους πρώτους δύο μήνες του έτους. Η ανάπτυξη δεν περιορίζεται σε μία μόνο κατηγορία, καθώς οκτώ από τις έντεκα υπερκατηγορίες παρουσιάζουν άνοδο – και τέσσερις από αυτές με διψήφια ποσοστά σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Πρώτη σε απόδοση ήταν η κατηγορία Παιχνίδια & Παζλ, χάρη στα Στρατηγικά Παιχνίδια με Κάρτες, και ιδιαίτερα το Pokémon, με τη νέα σειρά Scarlet & Violet Prismatic Evolutions που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο.
Αν και τα Χριστούγεννα παραμένουν η σημαντικότερη περίοδος για την αγορά παιχνιδιών, η αξιοποίηση άλλων εποχιακών ευκαιριών μπορεί να δώσει πρόσθετη ώθηση. Η Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου είναι μία από αυτές: φέτος, προϊόντα με θεματολογία Βαλεντίνου απέφεραν σχεδόν £2 εκατ. μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου — τριπλάσια σε αξία και τετραπλάσια σε τεμάχια από το 2024. Τα LEGO Botanical Flowers σημείωσαν εξαιρετική απόδοση, ενώ τα λούτρινα και ιδιαίτερα τα Valentines Plush Fuggler είχαν σημαντικές πωλήσεις. Οι συλλεκτικές action figures (Funko) και τα νέα παιχνίδια ενηλίκων συνέβαλαν επίσης στην αύξηση, με πωλήσεις άνω των £100.000, αξιοποιώντας τη δυναμική της κατηγορίας “Kidults”.
Παρά την αύξηση των αγορών από ενήλικες, οι συνολικές δαπάνες για παιχνίδια που απευθύνονται σε κορίτσια/γυναίκες παρουσιάζουν πτωτική πορεία τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία της Circana, η δαπάνη για κορίτσια μειώθηκε κατά -3% το 2024 σε σχέση με το 2023 και -12% σε σχέση με το 2020, μείωση που αντιστοιχεί σε περίπου £850 εκατ. Η σχετική έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές στρέφονται σε κατηγορίες όπως Ένδυση/Υπόδηση/Αξεσουάρ και Καλλυντικά — με τα Καλλυντικά να ξεχωρίζουν στο Ηνωμένο Βασίλειο (52%) έναντι της Ευρώπης (40%), φτάνοντας το 67% για κορίτσια 10–12 ετών.
Το 2025 αναμένεται δυνατό για τα licensed προϊόντα με μεγάλες κυκλοφορίες όπως Superman, Jurassic World, Lilo & Stitch, Wicked, Gabby’s Dollhouse και How to Train Your Dragon, πολλές με ισχυρούς γυναικείους χαρακτήρες, δίνοντας ελπίδες για επαναφορά του γυναικείου καταναλωτικού ενδιαφέροντος στα παιχνίδια.
Εξέλιξη προϊόντων
Η σειρά LEGO Botanicals σημείωσε ισχυρή ανάπτυξη το 2024 και η δυναμική αυτή συνεχίζεται και το 2025, με τις πωλήσεις να παρουσιάζουν άνοδο +24%. Η σειρά καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση σε πωλήσεις σε ολόκληρη την αγορά παιχνιδιών μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2025. Το σετ Lotus Flowers έκανε εντυπωσιακό άλμα από την 827η θέση τον Ιανουάριο στη 28η θέση τον Φεβρουάριο. Δεν ήταν η μόνη επιτυχία της σειράς: το Bouquet of Roses κατέκτησε την πρώτη θέση πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο για τον Φεβρουάριο, ανεβαίνοντας από την 41η θέση του Ιανουαρίου – γεγονός που αποδίδεται ξεκάθαρα στις πωλήσεις της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου. Συνολικά, 5 από τα 10 κορυφαία σετ του Φεβρουαρίου προέρχονταν από τη σειρά LEGO Botanicals, επιβεβαιώνοντας ότι οι ιδιαίτερες περιστάσεις και οι ηλικιακά μεγαλύτερες καταναλωτικές ομάδες –ειδικά οι γυναίκες– μπορούν να οδηγήσουν σημαντικά τις πωλήσεις.
Ιδιοκτησίες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη
Τα θετικά αποτελέσματα των πρώτων δύο μηνών του έτους αντικατοπτρίζονται στις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες ιδιοκτησίες. Χάρις στην επιτυχία της σειράς καρτών Scarlet & Violet Prismatic Evolutions, το Pokémon είναι η νούμερο ένα ιδιοκτησία σε ανάπτυξη και συνολικές πωλήσεις για το 2025 μέχρι στιγμής.
Η LEGO Botanicals είναι η νούμερο 2 σε ανάπτυξη, με νέες προσθήκες όπως τα Mini Orchid και Plum Blossom να ενισχύουν την υπάρχουσα συλλογή (Bouquet of Roses, Tiny Plants). Στην τρίτη θέση, οι Harry Potter/Fantastic Beasts, με τη LEGO να ευθύνεται για το 94% της ανάπτυξης. Το νέο σετ Diagon Alley Wizarding Shops είναι το κορυφαίο προϊόν Harry Potter. Εκτός LEGO, σημαντικές πωλήσεις έφεραν και τα Miniverse Harry Potter Make It Mini Potions και τα Funko Bitty Pops.
Η ιδιοκτησία Lilo & Stitch, η οποία είχε ισχυρή ανάπτυξη το 2024, κατατάσσεται πέμπτη για το 2025. Τα λούτρινα (plush) αποτελούν τη μεγαλύτερη υπερκατηγορία, με κορυφαία προϊόντα όπως το Stitch Puppetronic από τη RealFX, τα Ty Beanies, καθώς και λούτρινα από τη Simba. Σημαντική άνοδο παρουσιάζει και σε κατηγορίες όπως τα Building Sets και Action Figure Collectibles, με δυνατές επιδόσεις από τα Mini Collectibles της Just Play.
Το LEGO Fortnite είναι η κορυφαία νέα κυκλοφορία του 2025 μέχρι στιγμής, με μία compact συλλογή. Η άνοδος του Dungeons & Dragons οφείλεται επίσης σε νέα σειρά μίνι φιγούρων της LEGO. Τα Hot Wheels σημείωσαν άνοδο +22%, με τα βασικά οχήματα να παραμένουν τα πιο δημοφιλή, ενώ και τα Monster Truck σετ είχαν σημαντική αύξηση. Τέλος, ο Sonic the Hedgehog συνεχίζει τη σταθερή του ανάπτυξη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.