Spielwarenmesse 2025: Το μεγάλο show της Νυρεμβέργης

Η περίφημη Διεθνής Έκθεση Παιχνιδιών Spielwarenmesse διεξήχθη και φέτος από την Τρίτη 28 Ιανουαρίου έως το Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2025, όπου παρουσιάστηκαν οι πλέον πρόσφατες παραγωγές του κλάδου από τα κορυφαία ονόματα στο χώρο των κατασκευαστών και αντιπροσώπων παιχνιδιών παγκοσμίως.

Γενικά στοιχεία για την έκθεση

Η Spielwarenmesse έλαβε χώρα στο Εκθεσιακό Κέντρο της Νυρεμβέργης, ενώ διοργανωτής ήταν ο Εκθεσιακός Οργανισμός SpielwarenmesseeG, που αντιπροσωπεύεται σε Ελλάδα και Κύπρο από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
Η μεγάλη αυτή συνάντηση της διεθνούς βιομηχανίας παιχνιδιών, η οποία σημειωτέον ότι είναι B2B, καθώς απευθύνεται μόνο σε επαγγελματίες του κλάδου (registered trade professionals) και δεν είναι ανοικτή στο ευρύ κοινό, έλαβε φέτος χώρα για 74η φορά. Στη φετινή έκθεση συμμετείχαν 2.362 εκθέτες από 71 χώρες (τα αντίστοιχα περσινά νούμερα: 2.354 εκθέτες από 68 χώρες) οι οποίοι είχαν στη διάθεσή τους για την παρουσίαση των προϊόντων και των καινοτομιών τους μία τεράστια έκταση 165.000 τετραγωνικών μέτρων. 57.500 επισκέπτες από 126 χώρες (57.000 επισκέπτες από 125 χώρες το 2024) παρευρέθηκαν προκειμένου να δουν από κοντά τις νέες παραγωγές και να κλείσουν τις εμπορικές συμφωνίες τους.
Η Spielwarenmesse έχει στο ενεργητικό της ένα τεράστιο ιστορικό, μια και διοργανώθηκε για πρώτη φορά το μακρινό 1950, όταν ο Γερμανός Υπουργός Οικονομικών Ludwig Erhard κήρυξε την έναρξή της στη Νυρεμβέργη, ενώ από τις 12 έως τις 18 Μαρτίου 1950, 351 εταιρείες εξέθεσαν τα προϊόντα τους στο κοινό των 4.300 επισκεπτών. Το 1977 έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα των 30.000 επισκεπτών, το 1984 προστέθηκαν 10.000 τετραγωνικά μέτρα στους χώρους της έκθεσης γιγαντώνοντάς την και το 1991 οι εταιρείες που συμμετείχαν ξεπέρασαν τις 2.000 (2.078 για την ακρίβεια), κάτι που αποτέλεσε τότε ένα νέο ρεκόρ στην ιστορία του θεσμού.
Από τη χώρα μας στη φετινή έκθεση συμμετείχαν οι εταιρείες “Svoora” Tsironis Wooden Toys & Logistics S.A., AS Company S.A., Bildo, Brainfood Digital Media, Diakakis Imports S.A., Giovas S.A., Graffiti S.A., Kaissa Games S.A., K-TOYZ, Manopoulos Chess & Backgammon, Meeple On Board – Vanguard, Oddy at Sea, P. Souliotis & Co Ο.Ε., Procos S.A., Safe N Beautiful PC, Star Balls & Toys S.A., The Couple Game, Verdes Innovations S.A., Kiddoboo-Dyname IKE, V. Christakopoulos S.A. Ανάμεσά τους παρευρέθηκαν διεθνείς κολοσσοί του χώρου όπως Alderac Entertainment, AMIGO Spiel, Asmodee, Games Workshop, Giochi Preziosi, Hasbro, Konami, Pegasus Spiele, Queen Games, Ravensburger, Schmidt Spiele GmbH και πολλοί ακόμα…

Οι στόχοι της Spielwarenmesse

Η Spielwarenmesse φιλοδοξεί να αποτελεί, σε ετήσια βάση, το κυριότερο σημείο συνάντησης των εκπροσώπων της διεθνούς βιομηχανίας παιχνιδιών. Εκεί μπορεί κανείς να ανακαλύψει τους νεωτερισμούς της χρονιάς και τα σημαντικότερα καινούργια προϊόντα, να εμπλουτίσει τις γνώσεις του ως προς τα trends της αγοράς και να αντλήσει έμπνευση για οτιδήποτε πρόκειται να αποτελέσει κυρίαρχη τάση. Φέτος η έμφαση δόθηκε στη βιωσιμότητα (Toys Go Green), τις StartUps, την καινοτομία και τα παιχνίδια για τους ενήλικες.

kidults
Toys for kidults, παιχνίδια κατάλληλα και για ενήλικες.

Είτε πρόκειται για πασίγνωστα brands, είτε για καινοτόμες startups, οι εκθέτες της Spielwarenmesse διέθεσαν στη Νυρεμβέργη ό,τι καλύτερο είχαν να επιδείξουν επιδιώκοντας τη διεύρυνση του πελατολογίου και την αναγνώριση των προσπαθειών τους. Είχαν μάλιστα την ευκαιρία να συζητήσουν για τα θέματα που τους απασχολούν στο Toy Business Forum, που γιόρτασε φέτος τα 20 χρόνια του, με ομιλητές που συγκαταλέγονται ανάμεσα στους πλέον καταρτισμένους και έμπειρους specialists της αγοράς για θέματα όπως know-how, retail, τεχνητή νοημοσύνη, trends και marketing, ενώ συμμετείχαν σε διαδραστικά events και πολλά ακόμα.
Ένα πολύ σημαντικό keyword για την Spielwarenmesse είναι το kidults, που αντιπροσωπεύει το κομμάτι εκείνο της αγοράς παιχνιδιών που δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε παιδιά αλλά και σε ενήλικες. Τα παιχνίδια αυτά κατέλαβαν και φέτος ένα σημαντικό μερίδιο στην έκθεση, αφού η αγορά ενηλίκων στο χώρο των παιχνιδιών, και ειδικότερα σε τομείς όπως τα επιτραπέζια, τα συλλεκτικά παιχνίδια, τα παιχνίδια δημιουργικής φαντασίας, τα μοντέλα και τα παζλ διευρύνεται κάθε χρόνο και περισσότερο.
Η έκθεση ήταν και digital friendly, διαθέτοντας ειδική πλατφόρμα, την Spielwarenmesse Digital, με την οποία μπορούσε κάποιος να επικοινωνήσει με έναν εκθέτη που δεν βρίσκεται εκείνη τη στιγμή στο stand του, να κανονίσει virtual audio-video συναντήσεις και πολλά ακόμα, μέσω ενός log in στη διεύθυνση digital.spielwarenmesse.de

Σημαντικά στοιχεία και η άποψη των εκθετών

Η φετινή Spielwarenmesse σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία, όπως δείχνουν τα νούμερα: Το 97% των εκθετών χαρακτήρισε τη συμμετοχή στην έκθεση ως σημαντική ή πολύ σημαντική, ενώ το 96% των συμμετεχόντων θα συνιστούσε ανεπιφύλακτα σε άλλες εταιρείες να παρευρεθούν. Οι εκθέτες αξιολόγησαν την ποιότητα και την ποσότητα των επισκεπτών ως υψηλότερη σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, όπως και τον όγκο των συμφωνημένων πωλήσεων. Οι σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές σημείωσαν αύξηση στον αριθμό των επισκεπτών, ενώ οι ΗΠΑ και η Κίνα συγκαταλέγονταν στις δέκα κορυφαίες χώρες σε επισκεψιμότητα. Επιπλέον, η προσθήκη της Αίθουσας 3C, η οποία φιλοξενούσε είδη για βρέφη και νήπια καθώς και προϊόντα lifestyle, διευκόλυνε τις περιηγήσεις στην έκθεση.
13 προϊοντικές ομάδες (προϊόντα lifestyle, κούκλες και λούτρινα παιχνίδια, βρεφικά και νηπιακά είδη, ξύλινα παιχνίδια, παιχνίδια από φυσικά υλικά, σχολικά είδη, γραφική ύλη και δημιουργικός σχεδιασμός, τεχνικά παιχνίδια, εκπαιδευτικά παιχνίδια και παιχνίδια δράσης, ηλεκτρονικά παιχνίδια, μοντέλα σιδηροδρόμων και μοντέλα κατασκευής, αθλητισμός και αναψυχή, και εορταστικά είδη) φιλοξενήθηκαν σε 18 αίθουσες, σε μία πραγματικά μεγάλη έκταση αφού από το δυτικό τμήμα της έκθεσης μέχρι και το ανατολικό μεσολαβούσε μία τεράστια απόσταση της τάξης των δύο χιλιομέτρων.
Στη «New Product Gallery» παρουσιάστηκαν καινοτόμα προϊόντα και τα νέα ταλέντα της αγοράς και απονεμήθηκαν τα «ToyAward» (δείτε σχετικό ένθετο στο παρόν άρθρο). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην παρουσίαση των StartUps, ορισμένες εκ των οποίων είναι βέβαιο ότι θα πρωταγωνιστήσουν τα επόμενα χρόνια στη διεθνή αγορά παιχνιδιού.
Στα τμήματα τα οποία ξεχώρισαν το 2025 περιλαμβάνονται επίσης, το «Toys Go Green» που εστίασε στα βιώσιμα παιχνίδια, το «License Lounge» που έδωσε έμφαση στις άδειες εκμετάλλευσης, καθώς και η «Σύνοδος Εφευρετών Παιχνιδιών» (Game Inventors Convention), όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με κατασκευαστές παιχνιδιών, διερευνώντας το ενδεχόμενο σύναψης συνεργασιών για τη διάθεση των προϊόντων τους στην αγορά.
«Ακριβώς οι σωστοί υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων ήταν εκεί, αυτοί που έδειξαν πραγματικό ενδιαφέρον για τα προϊόντα μας», δήλωσε ο Sutepan Ganendiran, Διευθυντής Marketing της γερμανικής startup Compactoys. Η αυξανόμενη διεθνής σημασία της έκθεσης επισημάνθηκε και από τον Thomas Eichhorn, Διευθυντή Marketing της Zapf Creation από τη Γερμανία, ο οποίος ανέφερε ότι «οι μεγάλοι αμερικανικοί λιανοπωλητές, όπως η Target και η Walmart, είχαν εκτενείς συζητήσεις με τις ομάδες μας».
Και άλλοι μεγάλοι παίκτες από τις ΗΠΑ θεωρούν ότι η Spielwarenmesse γίνεται ολοένα και πιο σημαντική. «Η Spielwarenmesse είναι πάντα ένα συναρπαστικό ξεκίνημα στην ατζέντα εκδηλώσεων της χρονιάς για την ομάδα της Hasbro», αποκαλύπτει ο Bhavesh Somaya (Αντιπρόεδρος & Γενικός Διευθυντής για Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και Ανατολική Ασία). «Η Mattel παρουσιάζει πάντα σημαντικές νέες εξελίξεις στη Νυρεμβέργη, όπως η συλλογή ‘80th Ruby Anniversary Collection’», προσθέτει ο Διευθυντής Marketing Sebastian Trischler.
Ο σύγχρονος σχεδιασμός του Toy Business Forum και οι νέες μορφές παρουσιάσεων έτυχαν επίσης θερμής υποδοχής (όπως το ToyPitch την πρώτη ημέρα της έκθεσης, όπου δώδεκα εκθέτες πραγματοποίησαν σύντομες τρίλεπτες παρουσιάσεις για τα νέα τους προϊόντα) Για άλλη μια φορά, τα ToyAward – τα βραβεία του κλάδου σε έξι κατηγορίες προϊόντων – απονεμήθηκαν ζωντανά στη μεγάλη σκηνή. «Η νίκη ήταν μια τεράστια τιμή, που έβαλε την εταιρεία μας, ως μικρή επιχείρηση παιχνιδιών, στο διεθνές προσκήνιο», σύμφωνα με τον Yusuf Beyaz, Διευθύνοντα Σύμβουλο της ελβετικής startup Qubs που κέρδισε ένα από τα βραβεία.
Ειδικά θεματικά αφιερώματα όπως το ‘Toys for Kidults’, όπου παρουσιάστηκαν προϊόντα για το ενήλικο κοινό, άρεσαν ιδιαίτερα. Ξεχωριστό ενδιαφέρον προκάλεσε στους επισκέπτες η θεματολογία των δύο ToyTrends, ‘Anime & Friends’ και ‘Healthy Heroes’.
Στην εκδήλωση RedNight που καθιερώθηκε πλέον στην Spielwarenmesse, περί τους εκατό εκθέτες μετέτρεψαν τα περίπτερά τους σε χώρους πάρτι το βράδυ της Πέμπτης. Για τον Diego Motto, της ιταλικής εταιρείας Giochi Preziosi, το RedNight είναι ιδανικό για τη συνάντηση με προμηθευτές και εμπόρους: «Οι εκδηλώσεις δικτύωσης μας βοήθησαν να δημιουργήσουμε νέες επαφές και να ξανασυναντήσουμε παλιούς γνωστούς». Επιπλέον ευκαιρίες για συζητήσεις προσφέρθηκαν στο Game Inventors Convention, που περιλάμβανε τη βραδινή εκδήλωση GamingHour. Οι λάτρεις των μοντέλων οχημάτων είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την τελετή εισαγωγής στο Model Car Hall of Fame.
Οι εκθέτες επαίνεσαν ιδιαίτερα το γεγονός ότι, παρά το τεράστιο μέγεθός της, η Spielwarenmesse διατηρεί τον φιλικό και οικογενειακό της χαρακτήρα. «Νιώθει κανείς ότι πρόκειται για ένα ετήσιο reunion φίλων», λέει ο Kovit Chomphunuchyanyong, Διευθύνων Σύμβουλος της γνωστής ταϊλανδέζικης εταιρείας Plan Toys. «Η θετική και χαρούμενη ατμόσφαιρα την καθιστά μια εκδήλωση που αξίζει να επισκέπτεται κανείς κάθε χρόνο», καταλήγει ο Kheir Houeiss, ιδιοκτήτης της βουλγαρικής εταιρείας Invictus 1928.

Δήλωσαν για την έκθεση

Τοποθετούμενος στο πλαίσιο της στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση της Spielwarenmesse 2025, που έλαβε χώρα στην Αθήνα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών, κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, στάθηκε ιδιαίτερα στο σημαντικό ρόλο που, όπως είπε, διαδραματίζουν οι διεθνείς διοργανώσεις για την προώθηση της εξωστρέφειας του ελληνικού παιχνιδιού, ενώ αναφέρθηκε στο προφίλ του φορέα και στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει για την προώθηση των Ελλήνων κατασκευαστών παιχνιδιών.
Από την πλευρά του, ο Επικεφαλής Εμπορικών Εκθέσεων του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, κ. Δημήτρης Πιπερούδης (αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία κατέχει το 30% της ευρωπαϊκής αγοράς παιχνιδιού), υπογράμμισε ότι «το Επιμελητήριο εκπροσωπεί πάνω από 70 χρόνια τους σημαντικότερους Εκθεσιακούς Οργανισμούς της Γερμανίας, συμβάλλοντας αδιάλειπτα στην ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας των ελληνικών επιχειρήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεργασία μας με τη Διεθνή Έκθεση Παιχνιδιών Spielwarenmesse αριθμεί ήδη 50 χρόνια, καθιστώντας την μια από τις μακροβιότερες και πλέον σταθερές συνεργασίας του Επιμελητηρίου».
«Έχουμε αναλύσει κάθε μία από τις 13 ομάδες προϊόντων μας για να διασφαλίσουμε ότι είναι ιδανικά κατανεμημένες. Με τη νέα κατανομή και την επέκταση των αιθουσών, εξασφαλίζουμε ότι η Spielwarenmesse παραμένει κατάλληλη για το μέλλον και προσφέρει βελτιωμένα οφέλη στους επισκέπτες», εξηγεί ο Christian Ulrich, εκπρόσωπος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Spielwarenmesse eG. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, το πρωτοποριακό έργο της βραβευμένης αρχιτέκτονος Zaha Hadid επιτυγχάνει μια ιδιαίτερα φιλόξενη ατμόσφαιρα, προσφέροντας στα ιδιαίτερης αξίας περίπτερα των αναπτυσσόμενων κατηγοριών των Βρεφικών και Νηπιακών Ειδών και των Lifestyle Προϊόντων μια σύγχρονη αίθουσα με άπλετο φυσικό φως. Ο Christian Ulrich συνοψίζει ως εξής: «Οι αλλαγές αποσκοπούν στην περαιτέρω αύξηση της ελκυστικότητας της Spielwarenmesse και στην προώθηση συνεργειών, αλλά και στην ανάδειξη ευκαιριών για διεύρυνση που προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εκθεσιακή εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες».

Toyaward 2025

ToyAward
Από τη βράβευση των ToyAward 2025.

Με κριτήρια το fun, τις προοπτικές για επιτυχία στη λιανική πώληση, το εύληπτο concept, την πρωτοτυπία, την ασφάλεια και την ποιότητα κατασκευής, απονεμήθηκαν και φέτος στα πλαίσια της Spielwarenmesse τα βραβεία ToyAward. Οι 629 υποψηφιότητες από 284 εκθέτες δυσκόλεψαν αρκετά την κριτική επιτροπή που αποτελούνταν από διευθυντικά στελέχη μεγάλων εταιρειών του χώρου των παιχνιδιών. Ας περάσουμε όμως να δούμε τους νικητές στις διάφορες κατηγορίες:

Βρέφη: Geomag Magicube Blocks Stacking Safari (GEOMAGWORLD SA) Βίντεο εδώ.
toyaward1Μαγνητικά building blocks που στοιβάζονται σε πυργάκια με μεγάλη σταθερότητα. Οι πέντε κύβοι αντιπροσωπεύουν δημοφιλή ζώα από τον κόσμο της σαβάνας (ελέφαντας, λιοντάρι, ιπποπόταμος, κροκόδειλος και ζέβρα), εξ ου και το «Σαφάρι» του τίτλου.

Προσχολικές ηλικίες: 3 Shape Memo (Buitenspeel BV / BS Toys) Βίντεο εδώ.

toyaward2Eύχρηστες κάρτες διαφορετικών σχημάτων και χρωμάτων, τρεις από τις οποίες τοποθετούνται η μία μέσα στην άλλη για να δημιουργήσουν έναν μοναδικό συνδυασμό. Τα παιδιά πρέπει να βρουν το ζευγάρι για τη φιγούρα που έχουν τοποθετήσει.

Παιδιά δημοτικού: RC FOOTBALL SET – BUNDESLIGA (Carrera Toys GmbH) Βίντεο εδώ.
toyaward 3Δύο παίκτες χρησιμοποιούν τα τηλεκατευθυνόμενα αυτοκίνητά τους για να σπρώξουν μια μίνι μπάλα ποδοσφαίρου στο τέρμα του αντιπάλου μέσα σε ένα διαμορφωμένο γήπεδο. Η μπάλα κινείται με ένα μικρό φτυαράκι που βρίσκεται πάνω στο όχημα.

Έφηβοι και ενήλικες: Moon Acrylic Jigsaw Puzzle (ABFUN Inc) Βίντεο εδώ.

toyaward 4Παζλ που δημιουργεί μια εκπληκτική απεικόνιση του φεγγαριού από 50 όμορφα σμιλεμένα κομμάτια ακρυλικού. Κρυμμένα ανάμεσα στα συνηθισμένα σχήματα υπάρχει κάποιο που παρουσιάζει ένα τηλεσκόπιο, ένα άλλο που απεικονίζει ένα αστέρι και ένα τρίτο που θυμίζει τον Κρόνο.

Προϊόν από Startup: Qubitunes (Qubs AG) Βίντεο εδώ.

toyaward 5Ηχητικό box με κασέτες διαφόρων θεμάτων. Για παράδειγμα, με το θέμα «Little Maestro», τα παιδιά διευθύνουν τη δική τους ορχήστρα, με τέσσερα όργανα που μπορούν να παιχτούν ξεχωριστά ή όλα μαζί, ενώ με το «Matty Block» μαθαίνουν για τους αριθμούς με διασκεδαστικό τρόπο. Οι διαδραστικές ακολουθίες αλλάζουν ανάλογα με τις φιγούρες που χρησιμοποιούνται.

Προϊόν που προωθεί τη Βιωσιμότητα: Wave Stacker (Plan Creations Co., Ltd. / PlanToys) Βίντεο εδώ.

Παιχνίδι κατασκευών με ασυνήθιστο σχεδιασμό, τα δομικά στοιχεία του οποίου είναι κατασκευασμένα από ένα ειδικό μείγμα ξύλου, που αποτελείται από ροκανίδια καουτσουκόδεντρου, οργανικές χρωστικές με βάση το νερό και αβλαβή κόλλα χωρίς φορμαλδεΰδη. Επιπλέον, το ιδιαίτερο κυματιστό σχήμα του προσφέρει εξαιρετικό κράτημα, ώστε να ταιριάζει τέλεια στα χέρια των μικρών παιδιών και να επιτρέπει ακόμη και ασυνήθιστες προσπάθειες στοίβαξης να έχουν επιτυχία.

Εν κατακλείδι

Η Spielwarenmesse 2025 αποτέλεσε αναμφισβήτητα μια κορυφαία εκθεσιακή στιγμή για τις εταιρείες και τους εμπόρους που ασχολούνται με τη χονδρική και λιανική πώληση παιχνιδιών στη χώρα μας και σίγουρα βρέθηκε στο ημερολόγιο ή στις συζητήσεις κάθε σοβαρού επαγγελματία του χώρου. Από τις 27 έως τις 31 Ιανουαρίου 2026 όλοι οι δρόμοι θα οδηγήσουν και πάλι στη Νυρεμβέργη της Γερμανίας για την 75η επέτειο της Spielwarenmesse, όπου η παγκόσμια βιομηχανία παιχνιδιών θα δείξει για άλλη μια φορά όλα τα νέα «όπλα» της. Όπως αναγράφει και το σύνθημα της έκθεσης, λοιπόν, Feel the spirit of play!

ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Ιδού και ορισμένα χαρακτηριστικά στιγμιότυπα από την έκθεση σε βίντεο:
Ημέρα 1η
Ημέρα 2η
Ημέρα 3η
Ημέρα 4η
Ημέρα 5η https://www.youtube.com/watch?v=DJwzQb6QxUo
Kidults https://www.youtube.com/watch?v=3g3eo4iASmc